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Anna Maria Braun, Antiope and Two Satyrs, late 17th century

Anna Maria Braun, Antiope and Two Satyrs, late 17th century


Anna Maria Braun (1642 -1713), attr.
ANTIOPE AND TWO SATYRS
Polychromed wax relief
Frankfurt (Germany), late 17th century
Cm 35 x 27 h

The episode featured in this elegant wax relief attributed to Anna Maria Braun (Lyon 1642 – Frankfurt 1713) comes from the Greek myth of Zeus and Antiope. The maiden, daughter of King Nycteus of Thebes, is caught in a storm while riding on Mount Cithaeron and takes refuge in a cave, where she falls asleep. Zeus happens on her and falls in love, deciding to assume the appearance of a satyr to seduce her. The relief depicts the moment when Zeus finds the lovely Antiope asleep in the grotto, shown here (as often portrayed in paintings of the scene) by two drapes acting as backdrop and drawing attention to the sensual naked figure in the foreground, slumbering on plump cushions. Zeus, in the mid-ground accompanied by a second satyr, is bended onto his knees in contemplation of the maiden, absorbed and ready to launch his ‘amorous attack’. To the left of Zeus is a large marble fountain, while the background offers a landscape with an imposing building (indicating Thebes), a forest and the vague outline of two galleons. Above the scene looms a gloomy sky: heavy with thunderclouds, it recalls the storm of the myth.
A respected German wax modeller active during the late 17thand early 18thcenturies, Anna Maria Braun was renowned mainly for her portraits of illustrious members of the German and Dutch reigning families, as well as for re-proposing, again in wax, various episodes from Greek mythology, such as the one depicted here. Typical to her creations is the presence of curtains acting as theatre wings, very much evident in this work as in her portraits. Another of her traits is the inclusion of natural elements to heighten composition realism: in the case of our wax relief, a small real mother-of-pearl shell appears in the lower right-hand corner.

References: Christian Theuerkauff, «Historien, Sinnbilder» und Bildnisse von Anna Maria Braun (1642 -1713) – «eine im Wachs = poussiren unvergleichlich geübte Künstlerin», in Jahrbuch der Staatlichen Kunstsammlungen in Baden –Württemberg, Deutscher Kunstverlag München Berlin 2006, pp. 39-54.

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Anna Maria Braun (1642 -1713), attr.
ANTIOPE E I DUE SATIRI
Rilievo in cera policroma
Francoforte (Germania), fine XVII secolo
Cm 35 x 27 h.

L’episodio raffigurato in questo elegante rilievo in cera attribuito ad Anna Maria Braun (Lione 1642 – Francoforte 1713) è tratto dal mito greco di Zeus ed Antiope: la fanciulla, figlia del re di Tebe Nitteo, durante una cavalcata sul Monte Citerone viene sorpresa da un temporale e si rifugia in una grotta dove si addormenta. Zeus la vede, se ne innamora e decide di prendere le sembianze di un satiro per poterla sedurre. Nella cera è colto il momento in cui Zeus scopre la bella Antiope mentre dorme nella grotta, qui rappresentata, come spesso nei dipinti di uguale soggetto, da due tendaggi che fungono da quinte e fanno risaltare in primo piano la seducente figura nuda della fanciulla dormiente su suntuosi cuscini.
Zeus, in secondo piano, accompagnato da un altro satiro, è piegato sulle ginocchia in contemplazione della fanciulla, pensieroso, pronto a sferrare il suo “attacco amoroso”. Alla sinistra di Zeus si nota una grande fontana marmorea, mentre sullo sfondo si delinea un paesaggio con un imponente palazzo (verosimilmente ad indicare Tebe), una selva e il profilo accennato di due galeoni. Sopra la scena si riconosce un cielo plumbeo, grigio di nuvole, emblema del temporale ricordato dal mito.
Anna Maria Braun, apprezzata ceroplasta tedesca attiva fra la fine del XVII secolo e dell’inizio del XVIII secolo, fu celebre principalmente per i ritratti di illustri membri delle case regnanti tedesche e olandesi, oltre ad aver riproposto, sempre in cera, diversi episodi mitologici, come quello qui riprodotto. Tipica delle sue creazioni è la presenza di tendaggi con funzione di quinta teatrale – ben evidente in quest’opera come nei ritratti – oltre all’inserimento di elementi naturali per aumentare il realismo della composizione, come nel caso del nostro rilievo, dove nell’angolo in basso a destra compare una piccola vera conchiglia madreperlacea.

Riferimenti: Christian Theuerkauff, «Historien, Sinnbilder» und Bildnisse von Anna Maria Braun (1642 -1713) – «eine im Wachs = poussiren unvergleichlich geübte Künstlerin», in Jahrbuch der Staatlichen Kunstsammlungen in Baden –Württemberg, Deutscher Kunstverlag München Berlin 2006, pp. 39-54.

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